I forrige innlegg tok jeg for meg Power som bedrift innenfor bærekraft og hvilke mål som kan være relevante å nå innenfor området. Etter søk gjennom Power sine ulike sosiale plattformer kom det til syne at Power på flere nivåer kan ha mulighet for å kunne dekke slike felt ytterligere, samt styrke deres kommunikasjon til deres brukere og potensielle fremtidige kunder. Feltene er derfor per i dag ikke fullt utnyttet og her kan Power gjøre mange spennende og samfunnstjenlige*** framsteg, både for bedriften selv og deres partnere.
Så kommer det til det mer utfordrende spørsmålet – hvilke sosiale kommunikasjonsplattformer vil her være de mest relevante, og hvorfor?
Sosiale plattformer?
Disse sosiale plattformene er raskt fremvoksende, og det kommer stadig flere plattformer.
For å nå mål er det viktig at Power benytter seg av plattformer der de enklest mulig kan nå sine ønskede kundegrupper og samtidig kunne tilby de differensiert reklame. Med andre ord at reklamen er tilpasset.
Per i dag benytter de seg av de fleste kjente plattformene som flesteparten i dag kjenner til, som Instagram, Facebook, Youtube og Linkedin med mer.
Hver av disse plattformene fungerer som et eget verktøy alt ettersom hvilket budskap bedriften vil kommunisere ut til sine kundesegmenter.
Som det nevnte eksempelet i forrige innlegg, vil blant annet «Instagram for eksempel nå en stor gruppe, hvor det her kan være lønnsomt å dele et bilde eller en kort video med informasjon. Dog ikke lange avsnitt, hvor man er ute etter engasjement og tilbakemeldinger. Da hadde innlegget kanskje passet bedre inn på en plattform som Linkedin, der man i større grad går inn for å sanke informasjon».Hver av disse kanalene spiller sin helt egne viktige rolle innenfor markedsføring og kommunikasjon på litt forskjellige måter, derfor skal jeg i dette innlegge ta for meg to av kanalene Instagram og Linkdin. Har valgt disse to ettersom de er klarere motsetninger til hverandre enn det for eksempel Instagram og Facebook er.
Instagram er en sosial plattform som i hovedtrekk baserer seg på deling av medier i form av bilder og korte videosnutter med forskjellig innhold. Denne type plattform einer seg godt til å nå en stor kundegruppe, men også i mange tilfeller da den yngre generasjonen.
Skal man benytte seg av Instagram som en kommunikasjons kanal kan det lønne seg tilpasse budskapet etter ønsket målgruppe, gjerne i form av bilder med en kort tekst eller video.
Vil man i tillegg skape litt engasjement rundt innlegget, kan man forme det opp mot trendene, være en «aktiv profil» og kanskje dra i gang med noen konkurranser, om målet med budskapet tillater dette. Instagram er en plattform man kan «leke» litt med og selvfølgelig også ta opp kjerne saker eller annet budskap, men for engasjement og tilbakemeldinger med lange avsnitt å mye tekst kan en annen type plattform sies være mer passende. Vil du lese mer i dybde på hvordan plattformer fungerer, eller hvordan sosiale medier bruker AI til informasjons innsamling med mer, finner du flere innlegg om dette på bloggen.
Linkedin er en sosial plattform som blir brukt mer i forretningsøyemed. Denne plattformen kan benyttes til å søke jobber, ansette og gjøre seg «oppdaget». Her kan man gå inn å lese saker som andre brukere har delt, både bedrifter og privatbrukere. Dette er en plattform med en større grad av «seriøsitet». Det er derfor en plattform man kan dele saker, samt annet med lengre tekster. Her kan man gå mer i dybden på det man ønsker å dele. Skaper man engasjement på denne plattformen, vil man med stor sannsynlighet få hjelpene og «profesjonelle» svar. Brukerne av denne plattformen går gjerne inn for å lese saker eller oppdatere seg om personer eller bedrifter. Dette er et av de større skillene mellom Linkedin og Instagram sett ut ifra kommunikasjons delen. På Instagram scroller gjerne brukeren rundt som tidsfordriv eller for å oppdatere seg om nære relasjoner, mens på Linkedin går brukeren inn i større grad med et ønske om å oppdatere seg i en sak eller om en bedrift. Dette er derfor en plass å dele saker man går mer i dybden på.
På bakgrunn av dette vil jeg si at dette er to av de svært relevante plattformene Power kan nytte seg av for å nå sine mål med delingen av forskjellige budskap.
Kilder:
Forelesning Sosial kommunikasjon