Nå er tiden her for neste oppgave og et nytt innlegg.
Denne gangen har vi som oppgave å skrive et innlegg der vi tar utgangspunkt i noe vi synes har vært interessant fra første uka.
Her har jeg da valgt å ta for meg tillit og hvilken makt det har ovenfor de digitale plattformene.
Vi lever i en tid hvor vi er omringet av digitale plattformer og på mange måter avhenger av dem. Disse plattformene gir oss et hav av muligheter på godt og vondt, noe av dette gjør at dere kan sitte lese dette innlegget bland annet. Men det er jo også risiko ved plattformer og det er her vi legger vår tillit, tillit til at de behandler vår informasjon og personlige opplysninger på en sikker, men også god måte. Ta Airbnb for eksempel, skal du leie ut huset ditt via deres plattform legger du din tillit til deres tjeneste og at personene de setter deg i kontakt med er «seriøse» personer. Dette spektret er stort, og det var bare to eksempel på hvordan vi legger vår tillit til plattformer.
Tillit over tid
Behovet plattformer har for tillit har med tiden økt i mye større grad ettersom det i dag er mange flere tilbydere av de samme tjenestene. Før når tilbyderne var færre måtte man ta til takke med å svelge noen kameler, hvis man var avhengig av plattformen for eksempel nettbank. Skulle du miste tilliten til banken din kan du i dag velge og vrake. På denne måten har maktgrunnlaget forflyttet seg fra tilbyder til forbruker.
Tillit skaper verdi
For bedriftene kan man på mange måter si at tillit skaper verdi. Om brukerne skulle miste tillit til plattformen kan dette bety kroken på den digitale døra for mange plattform bedrifter. I mange av plattform bedriftene i dag som Finn.no og Airbnb er det ikke bare til plattformen vi i dag må ha tillit, men også til brukerne siden disse to plattformene bare er et knutepunkt for å sette kunde og selger i kontakt. For å redusere faren for at det skal oppstå mistillit mellom brukerne har blant annet mange bedrifter satt inn eksterne tiltak, som for eksempel at du kan betale via klarna for å sikre at du får pengene som selger og at du får et produkt i forventet stand som kjøper.
For å ta opp denne tosidige mynten fra forrige innlegg er det jo sånn at denne tilliten også går andre vei – bedriften har tillit til at du bruker tjenesten på en god måte. Skulle du som bruker bryte denne tilliten kan det resultere i at du for eksempel mister tilgang til plattformen.
I overordnet aspekt har kunden så stor makt ovenfor dagens bedrifter, at de kan være med på å sette verdi for bransjen deres. Dette er makt med tydelige verdi som kommer til syne i dagens samfunn. Bedrifter er avhengige av å svare til kundens forventninger, grunnet at de så lett kan forflyttes til konkurrenten. På denne måten ser vi at krav vi har om kvalitet på produktene og tjeneste til tilbyderne må skjerpes.
I tillegg ser vi et positivt resultat ved at produkter og tjenester presses i pris. Ved at det lettere kan oppstå kundelekkasje grunnet manglende tillit, eller i verste fall mistillit, må leverandører skape sikkerhet for kunden og til enhver pris forsøke å unngå negativ brukeromtale. Disse faktum gjør at ivaretakelse av tillit blir en makt til forbrukerens fordel, når det gjelder bruk av digitale plattformer.
Jeg ønsker til slutt å understreke at jeg her for det meste tar for meg tillitt og dens makt fra forbrukers ståsted, men at dette maktforholdet også selvsagt kan sees andre vei.
Kilder:
https://www.istockphoto.com/photo/cloud-technology-in-the-hand-of-a-woman-gm1061386354-283734364
https://pixabay.com/no/photos/håndtrykk-hender-laptop-observere-3382503/
Flink er du!! Ta vare bror.
Hei igjen, Ruben!
Så fint blogginnlegg – bra jobbet!
Overskriften vekker interesse og forsterker innlegget. Gøy å se at du har tatt til deg den forrige tilbakemeldingen i lys av overskriften og underoverskrifter. I tillegg er det også fint at du benytter bilder.
NB! Når du bruker bilder fra Istockphoto eller Pixabay er det ikke krav om å referere de i en kildeliste, men dette velger du selv.
Jeg gleder meg til å lese ditt neste innlegg!
Thea K, studentassistent