Tise. Utviklerne av plattformtjenesten har store ambisjoner. «Det hadde vært skikkelig kult» hvis det «å tise» ble et verb. Ordet «tise» stammer nemlig fra ordet «advertise», som på norsk har betydningen å annonsere. Det vil si at «å tise» blir selve aktiviteten, derav blir annonsen som man legger ut «en tise» og brukerne av plattformen en «tiser».
Tise er en norsk-startet plattformtjeneste som står for utvikling av kontinuerlige løsninger for å skape de beste tjenesteytelsene innenfor markedet for sine «tisere». Dette for å fjerne stigmatiseringen av gjenbruk og tilføye mer spenning og inspirasjon til selve prinsippet om gjenbruk. Fokuset mot anbefalingsalgoritmer er stort når det gjelder å tilby gode løsninger som er anbefalt for kundens oppmerksomhet mot appen.
Hvordan skjer magien
Tise er en plattformbedrift som er bygd ut ifra verdikonfigurasjonen verdinettverk og fungerer på følgende måte:
Som vist på bildet over funger plattformen som et grensesnitt der selger og kjøper kan komme i kontakt med hverandre, samt at selve plattformen er styrt av eier som setter retningslinjer for plattformens brukere og står for den funksjonelle biten. Produsentene som er de som har noe å selge og konsumentene som er de som foretar kjøp, befinner seg i det som kalles plattformens økosystem. I dette økosystemet finner du også mange andre ledd som betalingsløsninger, leverandører med mer.
Denne type forretningsmodell gir gode muligheter for rask vekst ved økt antall brukere til nærmest marginal kostnad. Dette gjør plattformen på den andre siden meget sårbar mot negative nettverkseffekter, som for eksempel kan forekomme ved negativ omtale da plattformen er basert på at brukerne er både produsent av vare og kjøper av vare altså C2C, kunde til kunde.
Transaksjonskostnader – Tise
En av Tise sine største formål er å senke transaksjonskostnadene som oppstår for kunden. Dette gjelder samtlige transaksjonskostnader. Sett ut ifra boken «nettverksøkonomi» av Arne Krokan, oppfyller Tise de seks transaksjonskostnadene som omtales som søke-, informasjons-, forhandlings-, beslutnings-, evaluerings- og tvangskostnad.
Et eksempel på noen av disse er at Tise som plattform optimaliserer og forenkler kostnadene for søk etter produkter ved at den innskrenker tiden det vil ta for å finne ønsket produkt, ved at kunden selv kan stille inn kriterier for hva den ønsker å finne. For eksempel kan den finjustere søket etter størrelse, farge og pris.
Tise forenkler også forhandlingskostnadene ved at plattformen tilbyr tjenester fra samarbeidsavtaler som skal hjelpe kunden med å minske forhandlingskostnadene som gjelder ved avtale om pris og leveranse.
Tise er også dyktige på å forsøke å minske evalueringskostnadene ved at den har en automatisering av støttende systemer som anbefaler selgeren å beskrive varen så gjennomgående og konkret som mulig, slik at forventningene til kjøperen står i samsvar med varen den mottar.
Hvordan fungerer det i praksis?
Tise har mange likhetstrekk med våre kjente og kjære sosiale medier, noe som ifra Tise sin side ikke er tilfeldig. De har benyttet seg av de teknikkene som sosiale medier bruker for å tiltrekke seg oppmerksomhet og en type avhengighet. Avhengigheten skapes ved at det trigger belønningssystemet i hjernen, ved at brukerne mottar likes, kommentarer, direktemeldinger og vurderinger. Her kan man også designe sin egen personlige side og bilder ved å legge på filter for å skape en «pen» feed.
Når disse brukerfunksjonene er valgt og kommunisert gjenstår betalingen og overleveringen av selve produktet. Hvordan tjener Tise penger lurer du kanskje nå på? Det er her det kommer inn! Utenom å få inntekter på medlemskap og annonser i appen, tjener de på å tilby tjenester som sikre betalingsløsninger og trygge frakttjenester hvor de tar en liten andel. To eksempler på disse er blant annet aktørene Posten og Helthjem. Dette er ikke noe man må benytte seg av, men fungerer som en sikkerhetsfunksjon for å skape trygghet for brukerne – de såkalte «tiserene».
Alt i alt ønsker Tise å svare til verdier og fremtidens ambisjoner når det gjelder gjenbruk, og jammen kan man vel si at de har lyktes. I dag har app-platformen sikret seg «tisere» i markeder over hele Norden, og satser nå mot ekspansjon i Europa. Fremtiden blir spennende!
Kilder:
Boken: Nettverksøkonomi, digitale tjenester og sosiale mediers
økonomi. Arne Krokan, 2013. Forlag Cappelen Damm.
Hei, Ruben!
Så kult at du har valgt å skrive om Tise.
Overskriften vekker en umiddelbar interesse! Videre har du fin struktur og oppbygning på innlegget – veldig bra!
Eksamen nærmer seg med stormskritt. Husk at et blogginnlegg bør ligge på omtrent 800 ord. Det er greit å ta med seg ettersom dine blogginnlegg kan være med på å påvirke karakteren din på eksamen.
Stå på videre mot eksamen!
Thea K, studentassisent
Bra skrevet Ruben, da vet jeg mer om Tise. Spennende overskrift